11/7/08

המלאכות הנעלמות חוזרות



אני מרגישה שקיבלתי אתמול אוצר של ממש. אמא שלי החליטה לעשות שינוי וסדר בתמונות שתלויות בבית הורי ומאיזו שהיא סיבה הגובלן המדהים שסבתי ז"ל יצרה לפני שנים רבות "נשאר מחוץ לתמונה". כבר הרבה זמן שאני זוממת על היצירה המופלאה הזו אבל לא האמנתי שהיא תגיע לידי כל כך מהר. בינתיים מלאכת היד היפהפייה ממתינה על הרצפה עד שיתבצע קידוח בקיר (בעיקרון אני יכולה לדפוק מסמר רגיל אבל יש לי חתול מופרע ביותר שמגיע לכל פינה אז על כל צרה שלא תבוא..). היצירה הזאת גרמה לי לחשוב על גובלנים: למי שלא יודע, גובלן הוא שטיח קיר ארוג בטכניקת שתי וערב. הוא יכול לבוא בכל מיני גדלים, מקטן מאוד ועד ענק, ואריגת גובלנים היתה מאוד פופולרית בארץ בשנות ה-60 וה-70, וכיום, כידוע, כל דבר שהוא "רטרו" הוא מדליק ומגניב, אז נראה לי שגם הגובלנים נכנסו לקטגוריה הזו.
כל נושא מלאכות היד חזר בענק בשנים האחרונות, כטרנד, לתחומי העיצוב בכלל ולא רק אופנה. אני זוכרת שראיתי לפני כמה שנים בתערוכת הבוגרים של בצלאל מנורות קיר מקסימות שהיו אמנם עשויות מחומר פלסטי אך היה להם לוק "ארוג". הטרנד לא פסח גם על תחום העיצוב הגראפי ובוודאי שלא על עיצוב האופנה. ברגע זה, כשאני חושבת על גובלן, הדבר בראשון שעולה לי לראש הוא קולקצית סתיו-חורף 2008-2009 של המעצב Matthew Williamson:


שימו לב לבטנה המדהימה של המעיל. התמונות לקוחות מ-modelcouture


התמונות לקוחות מ-modelcouture

וויליאמסון, שהינו "קולוריסט בנשמה" וחובב הדפסים ידוע ומושבע, רקח לחורף זה קולקצייה צבעונית ומרהיבה עם הדפסי פרחים שנראים כהכלאה בין ארוגים למפוקסלים. זו אחת הקולקציות שהכי אהבתי לחורף הנוכחי. מלבד ההדפסים המרהיבים יצויינו לטובה גם שילובי הצבעים הטעימים כהרגלם, השכפצ"ים והתיקים ההורסים העשויים מעור מבוקע וצבוע ונעלי האוקספורד גבוהות העקב העשויות גם הן בשילוב בדים דמויי שטיח קיר. אין ספק, האקלקטיות המתיו-וויליאמסוניאנית בהתגלמותה. אין כמו ללבוש פריט מהקולקציה הזו ולהרגיש אביב בנשמה כנגד האפרוריות והקרירות החורפית (שטרם פקדה אותנו..).

שבת שלום!

4 comments:

אני גם מאוד אוהבת את וויליאמסון...מקווה שהוא באמת יצליח לגדול בזכות עצמו, עכשיו כשהוא עזב את פוצ'י

יש בבלוג הזה משהו מיוחד.
מן ניחוח טוב של אופנה איכותית מבלי לקפוץ מעל הפופיק.

מקסים, אמשיך לגלוש :)

איזה כייף לך,התמונה ממש יפה,אני קיבלתי בירושה תמונת גובלן של פרפרים ואני מאד מאד אוהבת אותה.
הבגדים של מתיו ווילימסון שהצגת גם כן לטעמי וזה מוזר כי בדיוק היום ישבתי ובהיתי בתיק קטן שיש לי בעבודת רקמה בדואית ותהיתי אם ואיפה אני יכולה ללמוד לרקום כך?
הרקמה ממש דומה להדפסים הללו.

כיום מראה ארוג הוא אופנתי דבר שמתבטא בכך שגם בוגרי בצלאל מעצבים מנורות קיר בסגנון הזה